Achterwaarts Vervoeren

Achterwaarts vervoeren in autostoeltjes

MamaLoes heeft verschillende mooie stoeltjes voor achterwaarts vervoeren van uw kind. Kijk snel verder en ontdek het zelf 

Lees alles over achterwaarts vervoer in ons speciale blogartikel. Hieronder de belangrijkste punten.

Uit veiligheidsoogpunt is het zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren, in de autostoel, van kinderen het beste. 
Krachten op het nekje bij een frontale botsing zijn dan namelijk tot 5x zo laag. Of achteruitkijken in de praktijk mogelijk is, hangt ook af van de beschikbare ruimte in de auto. De kleinste zitjes, groep 0+ (0-13 kg), zijn altijd achteruitkijkend.

Om goedgekeurd te worden voor de Europese markt moeten zitjes momenteel voldoen aan de R44-standaard. 
Deze wordt vanaf medio 2013 gefaseerd opgevolgd door de nieuwe I-size standaard, waarmee ook langer achteruitkijken verplicht wordt. Per juni 2013 wordt de eerste I-size fase van kracht voor Isofix-zitjes met zitschaal.

Huidige R44- en nieuwe I-size regelgeving tijdelijk samen 
Zitjes die goedgekeurd zijn onder de R44-regelgeving mogen voorlopig nog worden verkocht. Als I-size volledig (in drie fasen) is ingevoerd zullen de oudere zitjes van de markt verdwijnen. Fase 1 (vanaf juni 2013) geldt voor Isofix-zitjes met zitschaal, fase 2 voor grotere Isofix-zitjes zonder zitschaal, fase 3 voor zitjes met gordelbevestiging.

Achteruitkijken: betere ongevalstatistieken en hoger testresultaat 
In Zweden is veel langer achteruitkijkend vervoeren al normaal, met een zeer positief effect op de ongevalstatistieken. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt ook dat kinderen voor optimale bescherming minimaal 2 jaar achteruitkijkend vervoerd moeten worden. Letsel aan hoofd en nek wordt bij kinderen het meest veroorzaakt door auto-ongelukken.

In een achteruitkijkend zitje zijn de krachten op de nek van het kind bij een frontale botsing tot 5 keer zo klein als in een vooruitkijkend zitje.