i-Size Autostoelen

i-Size (R129) is een nieuwe Europese regelgeving voor het veiliger vervoeren van kinderen in de auto. iSize autostoeltjes vervoeren kindjes langer achterwaarts, namelijk tot 15 maanden. Bij achterwaarts vervoer is een kindje beter beschermd in geval van frontale of zijwaartse aanrijdingen. iSize autostoelen worden geïnstalleerd met IsoFix, wat de kans op incorrecte installatie vermindert. Een iSize autostoeltje is dus een extra veilige keus voor je kleintje!

Om een hoop verwarring en onduidelijkheid bij onze klanten weg te nemen zullen wij van MamaLoes Babysjop je zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat de i-Size-norm voor autostoeltjes precies inhoudt.

Het aanbod iSize autostoeltjes op de markt groeit, maar ook de 'oude' autostoeltjes (ECE R44-04 gekeurd) zijn nog volop verkrijgbaar. Deze beide normeringen van autostoeltjes zullen geruime tijd beiden verkrijgbaar zijn in de winkels: Dus ECE R44-04 mag en i-Size kan.

Vanaf juli 2013 treedt fase 1 van de nieuwe i-Size regelgeving voor autostoeltjes in werking. Dit betekent dat vanaf deze datum autostoeltjes aan de hand van deze nieuwe norm gekeurd kunnen worden. De eerste autostoeltjes met i-Size keuring zijn in de nazomer van 2013 op de markt verschenen.

Wat is i-Size? 
i-Size is een nieuwe Europese regelgeving voor het veiliger vervoeren van kinderen in de auto door ze langer achterwaarts, met Isofix-installatie, te vervoeren tot 15 maanden. Bij achterwaarts vervoer is een kindje beter beschermd in geval van frontale of zijwaartse aanrijdingen. Hierbij komen namelijk zware krachten los op nek en hoofdje van het kindje. Bij kindjes tot 15 maanden oud is de nek nog onvoldoende ontwikkeld om het relatief zware hoofd in dit geval te ondersteunen. Bij achterwaarts vervoer worden de krachten over een groter gebied van het lichaam verspreid wat minder druk geeft op het hoofdje en de nek van een baby. Door installatie met behulp van het Isofix-systeem vermindert de kans op incorrecte installatie.

Waarom een nieuwe regelgeving 
1. De ECE R44-04 is in een groot aantal opzichten verouderd. De ECE R44-04 laat een te vroege plaatsing van kinderen met de rijrichting mee, toe en geeft een zeer onduidelijke klassering op grond van gewichtsklassen. Er bestaat bijvoorbeeld veel verwarring onder consumenten over wanneer er overgestapt moet worden van het eerste babyautostoeltje naar een grotere peuterautostoel. Het blijkt dat ouders vaak te vroeg overstappen naar een groter stoeltje waarin het kind naar voren kijkt met een grotere kans op hoofd- en nekletsel bij een aanrijding. 
2. Ook biedt de huidige norm geen regels voor de bescherming bij een botsing van opzij. Dit betekent dat een autostoeltje volgens de ECER44-04 (huidige wetgeving), geen enkele bescherming biedt bij aanrijdingen vanaf de zijkant, maar toch toegestaan en officieel goedgekeurd kan zijn. 
3. Tot slot laat de ECE R44-04 te veel mogelijkheden toe om autostoeltjes op een onjuiste wijze te installeren. Onjuiste installatie is in feite het grootse obstakel voor een veiliger gebruik van autostoeltjes.

Daarom was het de hoogste tijd voor een grondige herziening van de veiligheidsnormen voor autostoeltjes. Al deze problemen worden aangepakt met de nieuwe i-Size-norm. De nieuwe regelgeving stimuleert het Isofix-verankeringssysteem en er komt er een eenduidige richtlijn voor ouders en retailers over wanneer over te stappen naar een groter autostoeltje en wanneer over te gaan van achterwaarts naar voorwaarts gericht vervoer.

Wat gaat er veranderen?
De nieuwe i-Size producten maken het mogelijk om kinderen minimaal tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren in combinatie met Isofix-installatie. Met de komst van i-Size hebben ouders dus een ruimere keuze uit het aanbod autostoeltjes. Daarnaast worden de autostoelen voortaan op lengte ingedeeld in plaats van gewicht, overeenkomstig met de kledingmaten. Op deze manier wordt gegarandeerd dat kinderen gedurende minimaal de eerste 15 maanden worden vervoerd in een autostoeltje dat achterwaarts gericht is, en zo bijdraagt aan vermindering van het aantal gevallen van nek- en hoofdletsel. Waar ECE R44-04 geen enkele richtlijn bevatte voor de binnenmaten van de autostoeltjes, is binnen i-Size iedere lichaamsklasse gedefinieerd met minimale binnenmaten voor het autostoeltje. Naast een veel duidelijkere klassering zal het maximale gewicht van het kind dat in het autostoeltje vervoerd kan worden, aangegeven worden. Daarnaast bepaalt de standaard minimale prestatie-eisen bij aanrijdingen vanaf de zijkant, zodat alle i-Size goedgekeurde kinderautostoeltjes in de toekomst bescherming bieden bij een zijdelingse aanrijding.

Heb je vragen over iSize, of is er iets anders nog niet helemaal duidelijk? Wij helpen je graag! Kom eens langs in één van onze winkels of stuur een mailtje naar klantenservice@mamaloesbabysjop.nl !