Wat is i-Size en wat zijn de gevolgen bij de aanschaf van een autostoeltje?

I-Size is de 'nieuwe' norm voor autostoeltjes. In dit artikel lees je alles over deze Europese veiligheidsnorm.

Bij de aanschaf van een autostoeltje let je op de prijs, de kleur, het design, maar vooral de veiligheid die het je kind biedt. Volgens de Europese wet moet een autostoeltje goedgekeurd zijn. Als sinds 1982 (!) moeten autostoeltjes voldoen aan de ECE R44/04 norm, die de veiligheid van autostoeltjes waarborgt. In 2013 is er een nieuwe norm geïntroduceerd: de ECE R129 en de i-Size regels maken hier deel van uit. In dit artikel lees je alles over i-Size en de gevolgen die de introductie van deze nieuwe norm heeft bij de aanschaf van een autostoeltje.

Nog even kort over de ECE R44/04 norm

Een autostoeltje moet altijd goedgekeurd zijn volgens de Europese wet. Lange tijd golden daarvoor de eisen van de ECE R44/04 norm. Deze norm verdeelt autostoeltjes in drie verschillende groepen aan de hand van het gewicht van je kind.

  • Groep 0 en 0+: babyautostoeltje. In deze autostoeltjes worden baby’s en peuters tegen de rijrichting in vervoerd. De groep 0 en 0+ autostoeltjes zijn geschikt voor baby’s vanaf de geboorte tot 13 kg.
  • Groep 1: kinderautostoel. In de kinderautostoel worden kinderen met een gewicht van 9 tot 18 kg met de rijrichting mee vervoerd.
  • Groep 2 en 3: zittingverhoger. Voor kinderen met een gewicht van 15 tot 36 kilo zijn zittingverhogers geschikt. Omdat je kind hoger zit, zal de gordel beter en veiliger passen.

Wanneer op een autostoeltje het oranje ECE-label bevestigd is, is het stoeltje goedgekeurd volgens de Europese veiligheidseisen, en mag het dus binnen Europa gebruikt worden.

Beperkingen van de ECE R44/04 norm

Allereerst, huidige autostoeltjes met het ECE-label zijn veilig en mogen nu en in de toekomst gewoon gebruikt worden in Europa. Toch heeft de ECE R44 norm een aantal beperkingen die ertoe hebben geleid dat ook de i-Size norm ingevoerd is.

  • Kindjes worden te vroeg overgeplaatst naar voorwaartse autostoeltjes
  • Er is geen verplichte zijdelingse botsproef en dus ook geen regels voor bescherming tegen botsingen van opzij.
  • De ECE-norm is vrij onduidelijk in de eisen voor bevestiging van autostoeltjes. Onjuiste installatie is helaas één van de grootste obstakels voor veilig gebruik van een autostoeltje.

Wat is i-Size en waarom is het veiliger?

Uit Brits onderzoek is gebleken dat bijna driekwart van de kinderen niet juist in de auto zit. Ofwel door een onjuist geïnstalleerd autostoeltje, of het autostoeltje past niet goed (genoeg) bij het kind of de auto. De i-Size autostoeltjes worden volgens een strengere norm gekeurd dan de autostoeltjes met het ECE-label.

Indeling op lengte en leeftijd

In tegenstelling tot de indeling op gewicht, worden i-Size autostoeltjes ingedeeld op lengte en leeftijd van je kind. Iedere lichaamsklasse is gedefinieerd met minimale binnenmaten voor het autostoeltje. Op deze manier is het duidelijker wanneer je over kan stappen op een volgende autostoel. Met name te vroeg overstappen naar een volgende autostoel kan risico’s bieden voor de veiligheid van je kindje.

Langer achterwaarts vervoeren

De i-Size regels zijn gebaseerd op actueel onderzoek over veiligheid voor kinderen in de auto. Uit onderzoek is onder andere naar voren gekomen dat achterwaarts rijden voor kleine kinderen veel veiliger is dan voorwaarts vervoer. De verhoudingen van het lichaam van een baby zijn anders dan die van een volwassene: baby's hebben een relatief groot hoofd en de nek van een baby is tot 15 maanden nog niet voldoende ontwikkeld om het relatief zware hoofd te ondersteunen bij een klap of onverwacht hard remmen. Bij achterwaarts vervoer wordt het hoofd en de rug van een kind in de zitting van het autostoeltje gedrukt in geval van een botsing. Hierdoor worden de krachten door het autostoeltje opgevangen, en niet door het kwetsbare nekje van het kind. Daarom worden baby’s volgens de i-Size norm langer achterwaarts vervoerd.

Verbeterde bescherming bij zijwaartse botsing

Een andere belangrijke eis van de i-Size norm is de bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Hoewel consumentenbonden en autoverenigingen wel tests uitvoeren met zijwaartse botsingen, is dit geen onderdeel van de ECE-norm. Vanaf nu kan je dankzij de i-Size norm makkelijk zien of een autostoeltje voldoende bescherming biedt bij een zijdelingse aanrijding.

Eenvoudiger correct installeren

Ten slotte is er voor de i-Size norm goed gekeken naar de bevestiging van autostoelen in de auto. Het blijkt dat veel mensen moeite hebben met het bevestigen van een autostoel met de autogordel. Wanneer dit niet op de juiste manier gebeurt, biedt het autostoeltje minder of zelfs geen bescherming. Daarom is het voor i-Size autostoelen verplicht dat ze gemakkelijk te bevestigen zijn.

Je auto moet wel klaar zijn voor een i-Size autostoel en uitgerust zijn met ‘i-Size ready’ zitplaatsen. Die zijn uitgerust met drie vaste aansluitingspunten die in principe hetzelfde werken als een IsoFix aansluiting. Dit zorgt voor extra veiligheid en verkleint het risico op foutieve installatie. Auto’s van na 2013 worden standaard uitgerust met ‘i-Size ready zitplaatsen’. De meeste IsoFix aansluitingen zijn ook geschikt voor gebruik met een i-Size kinderzitje. Dit werkt trouwens ook andersom: heb je al een IsoFix autostoeltje? Dan is deze over het algemeen ook op de i-Size aansluitpunten te gebruiken. Controleer dit voor aankoop goed in de gebruiksaanwijzing of vraag het na bij de garage.

Kort samengevat:

  • I-Size autostoeltjes worden volgens een strengere norm gekeurd dan de ECE R44/04 autostoeltjes
  • Indeling op lengte en leeftijd van je kind in plaats van op gewicht
  • Op basis van de lengte van je kind bepaal je makkelijker wanneer je kind toe is aan de volgende autostoel, dit zorgt voor meer comfort en veiligheid
  • Langer achterwaarts vervoeren (verplicht tot 15 maanden) voor meer veiligheid
  • I-Size test verplicht op bescherming bij een zijdelingse aanrijding
  • Het is bijna onmogelijk om een i-Size autostoel verkeerd in de auto te bevestigen

Waar komt die naam i-Size eigenlijk vandaan?

Producten met de toevoeging ‘i’ worden in het algemeen beschouwd als intelligent, praktisch en goed doordacht. Dit zijn ook de kenmerken van deze nieuwe veiligheidsnorm. Het woord ‘Size’ wordt in de naam gebruikt omdat een kinderbevestigingssysteem gekozen wordt op basis van lengte van het kind in plaats van leeftijd of gewicht.

R129 in fases ingevoerd

Bij de i-Size-norm wordt er naar de lengte en leeftijd van het kind gekeken. De regelgeving wordt in drie fasen ingevoerd.

Fase 1: i-Size autostoeltjes voor kinderen tot 105 cm

De regels voor de eerste fase van i-Size zijn midden 2013 van kracht gegaan. Toen begonnen ook langzaam de eerste i-Size autostoeltjes op de markt te komen. Het gaat tot nu toe nog alleen om i-Size autostoeltjes voor kinderen tot 105 cm, of ongeveer 4 jaar oud. Dus de i-Size ‘tegenhanger’ van de ECE R44 Groep 0 en 1 autostoeltjes.

Fase 2: i-Size autostoeltjes voor kinderen van 100 tot 150 cm

Vanaf zomer 2017 zal de tweede fase van R129 worden uitgerold. Deze fase zal vooral belangrijke gevolgen hebben voor autostoeltjes voor kinderen die langer zijn dan 100 cm. Ook hier zal de groepenindeling verdwijnen, maar wordt de indeling op lengte in centimeters doorgetrokken. Zo kunnen ouders makkelijker kiezen voor het juiste autostoeltje. Net als het geval was bij fase 1 van R129, zijn de testen en criteria aanzienlijk verbeterd ten opzichte van R44/04. Zo zal één van de nieuwe regels zijn dat je pas een zitverhoger of boosterseat zonder rugleuning mag gaan gebruiken als je kindje minimaal 125 cm lang is of 5 – 6 jaar oud. Volgens de R44/04 norm mag dit vanaf 15 kg, wat in de praktijk al ongeveer 2,5 – 3 jaar is!

Op dit moment zijn de i-Size normen voor autostoeltjes voor ‘grotere’ kindjes (100 tot 150 cm) nog volop in ontwikkeling. Ook autostoeltjes voor kinderen tot 105 cm die met de autogordel worden geïnstalleerd zullen in de toekomst worden meegenomen in nieuwe R129 norm. Natuurlijk houden we je bij MamaLoes op de hoogte als er vorderingen zijn!

R44/04 vs. R129

i-Size vs. R44: zoek de verschillen

Voorlopig blijven beide veiligheidsnormen R129 (i-Size) en ECE R44/04 naast elkaar bestaan. Het is dus niet verplicht om je autostoeltje direct te vervangen. Je kunt de ECE R44/04 autostoeltjes zien als ‘veilig’ (mits op de juiste manier gebruikt) en de R129/i-Size autostoeltjes als ‘extra veilig’.

Pas als er waardige i-Size ‘opvolgers’ zijn voor alle groepen, zal gestopt worden met het testen op R44. Dan zullen de ECE R44/04 autostoeltjes langzaam van de markt verdwijnen. Tot die tijd heb je als ouder of opa/oma een ruimere keuze als je een autostoeltje wilt aanschaffen, omdat je zowel ECE R44/04 stoeltjes als i-Size zitjes kunt kiezen.

Wel of geen i-Size?

De belangrijkste vraag is natuurlijk of je nu wel of geen i-Size autostoel moet aanschaffen.
Hoewel de i-Size autostoeltjes hogere veiligheidseisen hebben, dien je bij mogelijke aanschaf wel te kijken of je auto hiervoor geschikt is. Omdat i-Size autostoeltjes niet meer met de autogordel bevestigd worden, moet je auto óf i-Size ready zijn, óf het juiste ISOFIX systeem bevatten. Dit kan je navragen bij je autodealer of autofabrikant.
Wanneer je al een autostoel met ECE-label hebt, kan je deze gewoon veilig blijven gebruiken. Het ECE-label garandeert een veilig autostoeltje, terwijl het i-Size label net dat beetje extra veiligheid garandeert. Kijk bij de aanschaf van een nieuwe autostoel ook altijd naar de testresultaten van de Consumentenbond of de ANWB, want ook een ECE autostoel kan zijwaartse bescherming en een ISOFIX aansluiting bieden.
Voor welke norm je dus kiest bij de aankoop van een autostoeltje is geheel afhankelijk van je budget, je voorkeuren en onafhankelijke testresultaten, want deze zeggen uiteindelijk nog het meest.

Op deze pagina vind je de i-Size autostoeltjes die op dit moment verkrijgbaar zijn.